ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ: Νομοσχέδιο έκτρωμα για να μπορέσει ο Μητσοτάκης να κρυφτεί για τρία χρόνια
Ξεκάθαρη αναφορά σε παρακολουθήσεις πολιτικών προσώπων κάνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη με το πολυδιαφημισμένο νομοσχέδιο για τα παράνομα λογισμικά που έδωσε σε δημόσια διαβούλευση. Πρόκειται για μία προσπάθεια να «νομιμοποιήσουν» τις παρακολουθήσεις πολιτικών, για τις οποίες θα δίνει άδεια ο πρόεδρος της Βουλής και υπό προϋποθέσεις ο ίδιος ο πρωθυπουργός.
Την ίδια στιγμή αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι πλέον θα υπάρχει η δυνατότητα διαγραφής του υλικού παρακολούθησης για λόγους ασφαλείας όποτε το θελήσει η κυβέρνηση, όπως είχε κάνει και στην περίπτωση του Νίκου Ανδρουλάκη, καθώς όπως σημειώνεται, τα δεδομένα θα διαγράφονται πριν το 6μηνο «εάν συντρέχει ειδικός λόγος».
Παράλληλα, θα είναι στη διακριτική ευχέρεια της κυβέρνησης αν θα ενημερώνει τα πρόσωπα που παρακολουθούνται για λόγους εθνικής ασφάλειας. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, με το νομοσχέδιο «προτείνεται η ενημέρωση του υποκειμένου υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε η άρση και μετά την πάροδο 3 ετών από την παύση της».
Τα επικίνδυνα άρθρα
Συγκεκριμένα, το άρθρο 4 «Άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας», παράγραφος 3 σημειώνονται τα εξής για τα πολιτικά πρόσωπα:
«Η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας που αφορά πολιτικά πρόσωπα επισπεύδεται μόνο από την Ε.Υ.Π.. Το αίτημα, το οποίο οφείλει να στηρίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας, υποβάλλεται από τον Διοικητή της Ε.Υ.Π., μαζί με τα συνοδεύοντα αυτό στοιχεία, στον Προέδρο της Βουλής, προκειμένου να χορηγήσει σχετική άδεια εντός προθεσμίας είκοσι τεσσάρων (24) ωρών. Αν δεν υπάρχει Βουλή, την άδεια του προηγούμενου εδαφίου χορηγεί ο Πρόεδρος της τελευταίας Βουλής ή, αν αυτός δεν υπάρχει, ο Πρωθυπουργός. Αν το αίτημα αφορά στον Πρόεδρο της Βουλής, ή αν δεν υπάρχει Βουλή στον Πρόεδρο της τελευταίας Βουλής, την άδεια χορηγεί ο Πρωθυπουργός. Μόνο εάν χορηγηθεί η άδεια της παρούσας, μπορεί το αίτημα να υποβληθεί στον εποπτεύοντα την Ε.Υ.Π. εισαγγελικό λειτουργό για τη συνέχιση της διαδικασίας. Στην περίπτωση της παρούσας, ο Πρόεδρος της Βουλής ή ο Πρωθυπουργός, κατά περίπτωση, δεν τηρεί σχετικό αρχείο».
Στο άρθρο 5 «Διαχείριση υλικού σε άρσεις για λόγους εθνικής ασφάλειας παράγραφος 2» αναφέρονται τα παρακάτω για τη διαγραφή των στοιχείων:
«Μετά την πάροδο έξι (6) μηνών από την παύση της ισχύος της εισαγγελικής διάταξης για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας, το υλικό που αποτυπώθηκε στο σύστημα επισυνδέσεων διαγράφεται αυτόματα από το σύστημα. Σε περίπτωση που η αρμόδια Υπηρεσία κρίνει αναγκαία τη διατήρηση του υλικού για τη συσχέτισή του με στοιχεία υπό εξέλιξη έρευνας ή σε περίπτωση συνδρομής της παρ. 1, το υλικό εξάγεται από το σύστημα σε υλικό φορέα και παραδίδεται εγγράφως στην επισπεύδουσα Διεύθυνση ή Τμήμα της. Με την επιφύλαξη της παρ. 1, κατόπιν γραπτής πρότασης της επισπεύδουσας Διεύθυνσης ή Τμήματος και έγκρισης του Διοικητή της Ε.Υ.Π. ή του Διευθυντή της Δ.Α.Ε.Ε.Β. κατά περίπτωση, μπορεί να διαγραφεί από το σύστημα υλικό που αποτυπώθηκε και πριν τη συμπλήρωση των έξι (6) μηνών, εάν συντρέχει ειδικός λόγος προς τούτο».
ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ: Νομοσχέδιο έκτρωμα για να μπορέσει ο Μητσοτάκης να κρυφτεί για τρία χρόνια
Νομοσχέδιο συγκάλυψης χαρακτηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία το ν/σ για τις παρακολουθήσεις, που έδωσε η κυβέρνηση Μητσοτάκη σε ηλεκτρονική διαβούλευση, κάνοντας παράλληλο λόγο για «νομοθετική ταφόπλακα» στην προσπάθεια να έρθει στο φως η αλήθεια.
Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης τονίζει ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου «επιβεβαιώνει με πανηγυρικό τρόπο την ενοχή» του Κυριάκου Μητσοτάκη αναφορικά με το σκάνδαλο των υποκλοπών.
«Ο κ. Μητσοτάκης επιχειρεί την επισημοποίηση της ομερτά, και τη θεσμοθέτηση της επιχείρησης συγκάλυψης του σκανδάλου», τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζοντας ότι η κυβέρνηση «παρά τις επισημάνσεις των ευρωπαϊκών θεσμών και της ΑΔΑΕ, παρά την αντίθεση σύσσωμης της αντιπολίτευσης, φέρνει ένα έκτρωμα για να μπορέσει να κρυφτεί για τρία χρόνια».
Παράλληλα υπογραμμίζεται ότι η κυβέρνηση δεν επαναφέρει σε ισχύ τη διάταξη που κατάργησε και μάλιστα αναδρομικά για την δυνατότητα ενημέρωσης του παρακολουθούμενου. «Αντιθέτως, προβλέπεται ότι σχετικό αίτημα μπορεί να διατυπωθεί τρία χρόνια μετά από τη λήξη της παρακολούθησης» σχολιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ.
«Με άλλα λόγια, μέχρι τις εκλογές, δεν θα ξέρουμε ποιος ήταν ο λόγος εθνικής ασφάλειας για τον οποίον παρακολουθούνταν όχι μόνο ο κ. Ανδρουλάκης ή ο κ. Κουκάκης, αλλά και όσα άλλα θύματα παρακολουθήσεων από το Predator ενδεχομένως βρίσκονταν και σε παράλληλη επισύνδεση από την ΕΥΠ» τονίζει καταλήγοντας η αξιωματική αντιπολίτευση.
Υπενθυμίζεται ότι το νομοσχέδιο αποτελεί προσπάθεια «νομιμοποίησης» των παρακολουθήσεων πολιτικών, για τις οποίες θα δίνει άδεια ο πρόεδρος της Βουλής και υπό προϋποθέσεις ο ίδιος ο πρωθυπουργός.
Τέλος, θα υπάρχει η δυνατότητα διαγραφής του υλικού παρακολούθησης για λόγους ασφαλείας όποτε το θελήσει η κυβέρνηση, (περίπτωση Ανδρουλάκη) καθώς όπως σημειώνεται, τα δεδομένα θα διαγράφονται πριν το 6μηνο «εάν συντρέχει ειδικός λόγος».